إبراهيم، مجدي عزيز. (2009). معجم مصطلحات ومفاهيم التعليم والتعلم. القاهرة: عالم الکتب.
أحمد، شاکر؛ زيدان، همام. (2003). التربية المقارنة: المنهج – الأساليب – التطبيقات. (ط 1). القاهرة: مجموعة النيل العربية.
أحمد، شاکر؛ صقر، ولاء؛ الدغيدي، أحمد. (2019). معجم مصطلحات التربية المقارنة والدولية. القاهرة: الجمعية المصرية للتربية المقارنة والإدارة التعليمية.
خضرة، حواس. (2015). نحو برامج إرشادية مستندة على التعلم الاجتماعي والعاطفي SEL. جامعة عمار ثليجي بالأغواط. (34). 106 – 123.
عبدالرؤوف، طارق؛ عيسى، إيهاب. (2018). الذکاء العاطفي والذکاء الاجتماعي. القاهرة: المجموعة العربية للتدريب والنشر.
العجمي، زينب؛ العياصرة، محمد؛ المحرزي، راشد. (2019). أثر برنامج تعليمي مستند إلى مکونات الذکاء العاطفي وفق نموذج جولمان في تنمية السلوکات الأخلاقية في مادة التربية الإسلامية. مجلة الدراسات التربوية والنفسية – جامعة السلطان قابوس. مجلد 13(2). 299-275.
مهدي، رشا؛ محمد، هناء. (2017). فعالية برنامج قائم على کفاءات التعلم الاجتماعي والوجداني في تنمية دافعية التعلم ومهارات التعلم الاجتماعي والوجداني. المجلة العلمية لکلية التربية - جامعة أسيوط. مجلد 33 (6). 466-486.
المراجع الاجنبية
Australian Institute of Health and Welfare. (2012). Social and emotional wellbeing: development of a Children’s Headline Indicator. Cat. no. PHE 158. Canberra: AIHW.
Ainley, J. & Withers, W. & Underwood, U. & Frigo, T. (2006). NATIONAL SURVEY OF HEALTH AND WELL-BEING PROMOTION POLICIES AND PRACTICES IN SECONDARY SCHOOLS. Report to the Australian Principals’ Associations Professional Development Council. Australian Council for Educational Research.
Boncu, A., Costea, I., & Minulescu, M. (2017). A meta-analytic study investigating the efficiency of socio-emotional learning programs on the development of children and adolescents.
Romanian Journal of Applied Psychology, 19(2), 35–41.
https://doi-org.sdl.idm.oclc.org/10.24913/rjap.19.2.02
Corcoran, R. & Cheung, A. & Kim, E. & Xie, C. (2017). Effective Universal school-based social and emotional learning programs for improving academic achievement: A systematic review and meta-analysis of 50 years of research. Educational Research Review. 25. 10.1016/j.edurev.2017.12.001.
Collie, R. & Martin, A. & Frydenberg, E. (2017). Social and Emotional Learning in Australia and the Asia-Pacific Perspectives, Programs and Approaches. Springer Nature.
Greenberg, M., Domitrovich, C., Weissberg, R., & Durlak, J. (2017). Social and Emotional Learning as a Public Health Approach to Education. THE FUTURE OF CHILDREN, 27(1), 13-32.
Humphrey, N. (2013). Social and Emotional Learning: A Critical Appraisal. SAGE.
Hart, P. & Bridgeland, J. & Bruce, M. & Hariharan, A. (n.d). THE MISSING PIECE, A National Teacher Survey on How Social and Emotional Learning Can Empower Children and Transform Schools. A REPORT FOR CASEL. Retrieved from
the-missing-piece.pdf (casel.org)
Jones, S., Barnes, S., Bailey, R., & Doolittle, E. (2017). Promoting Social and Emotional Competencies in Elementary School.
The Future of Children, 27(1), 49-72. Retrieved from
http://www.jstor.org/stable/44219021
Jones, S., & Bouffard, S. (2012). Social and Emotional Learning in Schools From Programs to Strategies. Sharing Child and Youth Development Knowledge, 26(4).
OECD. (n.d.). Social and Emotional Skills – Well-being, connectedness, and success. Retrieved from
https://bit.ly/2RyxzeU
Oberle, E., Domitrovich, C. E., Meyers, D. C. & Weissberg, R. P. (2016). Establishing systemic social and emotional learning approaches in schools: a framework for schoolwide implementation, Cambridge Journal of Education, 46:3, 277-297, DOI: 10.1080/0305764X.2015.1125450
Oberle, E., Domitrovich, C., Meyers, D., & Weissberg, R. (2016). Establishing systemic social and emotional learning approaches in schools: a framework for schoolwide implementation. Cambridge Journal of education, 46(3), 277-297.
http://dx.doi.org/10.1080/0305764X.2015.1125450
Stearns, C. (2019). Critiquing Social and Emotional Learning: Psychodynamic and Cultural Perspectives. London: Rowman & Littlefield.
UNESCO. (2019). Behind the numbers: Ending school violence and bullying. the United Nations Educational, Scientific and Cultural Organization.70. Paris, France: UNESCO
Yang, C., Bear, G., & May, H. (2018). Multilevel Associations Between School-Wide Social–Emotional Learning Approach and Student Engagement Across Elementary, Middle, and High Schools. School Psychology Review, 47(1), 45-61. DOI: 10.17105/SPR-2017-0003.V47-1