برکات، زیاد (2006). التفکیر الإیجابی والتفکیر السلبی لدى طلبة الجامعة: دراسة میدانیة فی ضوء بعض المتغیرات، جامعة القدس المفتوحة، فلسطین.
بشارة , موفـق ، والعطیـات ، خالـد ( 2010 ): أثـر مقـدار المعلومـات فـی تنمیـة مـا وراء الـذاکرة لدى عینة من الطلبة الجامعیین ، مجلة جامعة النجاح للأبحاث ، المجلد ٢٤ العدد ٣ , ص ص 693-728.
بقیعی , نافز أحمد (2013). ما وراء الذاکرة والمرونة المعرفیة لدى طلبة السنة الجامعیة الأولى , مجلة العلوم التربویة والنفسیة , البحرین , المجلد 14, العدد 3, ص ص 329- 358.
الحویان, علاء, والداود , نسیمة (2015). فاعلیة برنامج إرشادی قائم على العلاج باللعب فی تحسین مستوى المهارات الاجتماعیة والمرونة النفسیة لدى الأطفال , دراسات الجامعة الأردنیة , المجلد (42) , العدد (2) , ص ص 405-421.
الریمونی , هیثم یوسف (2008). أثر البرامج التدریبیة لذوی صعوبات التعلم فی الانجاز الدراسی ومفهوم الذات , عمان , دار الحامد.
زهران , حامد (1998). التوجیه والإرشاد النفسی , الطبعة 3 , القاهرة : عالم الکتب.
الزیــات ، فتحــی مصــطفى ( ١٩٩٨) : الأســس البیولوجیــة والنفســیة للنشــاط العقلــی المعرفــی المعرفة والذاکرة والابتکار ، الطبعة 1، القاهرة : دار النشر للجامعات.
زیتون , جمال عبد الله (2004). أثر برنامج تدریبی فی تنمیة المهارات الدراسیة والتحصیل ومفهوم الذات الأکادیمی لدى الطلبة ذوی صعوبات التعلم , رسالة دکتوراه غیر منشورة , الجامعة الإسلامیة , عمان , الأردن.
صبح , وزیزفون (2016). مهارات ما وراء الذاکرة وفقا لبعض المتغیرات ( دراسة میدانیة لدى عینة من طلبة جامعة تشرین , المجلد 38, العدد 6, ص ص 421- 442.
عبد الفتاح, فوقیة , وجابر, عبد الحمید جابر (2005). علم النفس المعرفی بین النظریة والتطبیق , ط1 , القاهرة , دار الفکر العربی.
العدل, عادل محمد(2004). العملیات المعرفیة , القاهرة : دار الصابونی للنشر والتوزیع.
عیسى، ماجد (2004). أثر برنامج تدریبی تدریسی لما وراء الذاکرة على أداء الأطفال غیر المنتجین للاستراتیجیات , رسالة دکتوراه غیر منشورة , کلیة التربیة , جامعة الأزهر.
الفرماوی, حمدی علی , وحسن ,ولید رضوان (2004). المیتا معرفیة ,ط1, القاهرة : مکتبة الانجلو المصریة.
فضل, بکر حسین (2012). فعالیة برنامج تدریبی لتنمیة مهارات ما وراء الذاکرة لدى طلبة المرحلة الإعدادیة , الأستاذ , العدد 203, ص ص 1525- 1565.
الکیـال، مختـار احمـد ( ٢٠٠٦ ب ) : فاعلیـة برنـامج لتحسـین مقـدار معلومـات الـوعی بمـا وراء الــذاکرة وأثــرة فـــی تحســین کفــاءة منظومــة التجهیــز المعرفــی بالــذاکرة العاملــة لــدى تلامیــذ ذوی صعوبات التعلم ، المؤتمر الدولی لصعوبات التعلم ، الریاض ، المملکة العربیة السعودیة .
نجاتی, أمل سلیمان (2002). ما وراء الذاکرة والعزو السببی وعلاقتهما بالاستدعاء , رسالة ماجستیر غیر منشورة , کلیة التربیة , جامعة عین شمس.
النجار, حسنی (2007). أثر برنامج تدریبی لما وراء الذاکرة على عملیات الذاکرة وبعض استراتیجیات تجهیز المعلومات لدى تلامیذ الحلقة الأولى من التعلیم الأساسی , رسالة ماجستیر غیر منشورة , کلیة التربیة , جامعة کفر الشیخ.
هیاجنة , أمجد محمد , الشکیری , فتحیة محمد (2013). فعالیة برنامج إرشادی جمعی فی تنمیة مفهوم الذات الأکادیمیة لذوی صعوبات التعلم , مجلة الجامعة الإسلامیة للدراسات التربویة والنفسیة , المجلد الحادی والعشرون , العدد الأول , ص ص 189- 225.
Al-Jarbou ', A. (2007). The effect of interaction of two patterns of feedback and level of intelligence on the academic self concept on a sample of middle school students (unpublished master thesis). King Saud University, Saudi Arabia.
Arens A.K ; Yeung , A.S ; Craven, R.G & Hasselhorn (2011). The two ford Multidimensionality of Academic self –Concept: Domain Specificity and Separation Between Competence and affect components, Journal of Educational Psychology, 103(4),970-981.
Bell,L & Mather, M. (2005). Traditional evaluation The memory and The Power on the recollection, Journal of Memory and Language , 57(2), 163-176.
Bilgin, M. (2009). Developing acognitive flexibility scale: validity and reliability studies, Social behavior and personality, 37(3),343-354.
Bong M. & Skaalvik, E (2003). Academic Self –Concept and Self – Effiecacy, How differentare they realy? Educational Psychology Review , 15(1), 1-40.
Campelo, G; Zortea, M ; Saraiva,R ; Machado,W & Sbicigo, J. (2016). Ashort version of the questionnaire of meta memory in Adulthood (MIA) in Portuguese, Psicologia: Reflexaoe Critica, 29-37.
Canas, J., Fajardo, I., Antoli, A. & Salmeron, L. (2005). Cognitive inflexibility and the development and use of strategies for solving complex dynamic problems: effects of different types of training. Theoretical Issue in Ergonomics Science, 6(1), 95- 108.
Carson, R &Rowlands, S.(2007). Strategies for Affecting the necessary coure of cognitive Growth as an integral part of curricular and instructional planning , Interchange, 38(2),137-165.
Carvalho, A. A. & Moreira, A. (2005). Criss-crossing cognitive flexibility theory based research in portugal: an overview, Interactive Educational Multimedia, 11, 1-26. Cheng,J & Koszalka,T.A.(2016). Cognitive Flexibility Theory and its Application To learning Resources, Syracuse University- RIDLR Project,1-7. Cold smith,M ; Koriat,A & Pansky,A. (2005). Strategic regulation of grain size in memory reporting over time , Journal of memory and Language , 52,505-529.
Cook,J & Cook, G.(2005). Child development,Newyork, Library of Congres .
Deak,O.(2003).The development of cognitive flexibility and language abilities. Advances in Child Development and Behavior,31(1),271- 327.
Deak, G. O. &Wiseheart, M. (2015). Cognitive flexibility in young children: General or task-specific capacity, Journal of Experimental child psychology, 138, 31-53.
Dick, A. S. (2014). The Development of cognitive flexibility beyond the preschool period: An investigation using a modified flexible item selection task, Journal of Experimental child psychology, 125, 13-34.
Dunlosky, J; Thiede,K.W.(2013). Meta memory, Dpartment of Curriculum, Instruction and Foundational studies, 282-298.
Engin, E. (2004). The relationships between self concept structure and behavioral flexibility :Amodel relating cognitive structure to behavioral patterns, Department of Psychology,1-153 .
Farrant, B. M.; Fletcher, J. &Maybery, M. T. (2014). Cognitive flexibility, theory of mind, and hyperactivity/inattention, Child Development Research, Article ID 741543.
Ferla,J ; Valck, M & Cai,Y (2009). Academic self –Concept reconsidering structural relationships, Learning and Individual Differences ,19,499-505.
Freeman,G.(2008). Academic Achievement , Academic Se Concept and Academic Motivation of Adolescents in the Greater Toronto Area Seconds Schools. Journal of Advance Academic, 19(4), 730-743.
Ghetti,S; Lyons,K.E.; Lazzarin,F& Cornoldi,C.(2008). The development of Metamemory Monitoring during retrieval : the case of Memory Strength and Memory absence, Journal of Experimental Child Psychology,99(3),107-181.
Hui-fang, (2007). The relationships among personality traits, self-efficacy, and organizational commitment in fitness center staff, Dissertation of master dgree, Spalding University.
Kercood,S.;Lineweaver,T.T; Frank,C.C & Fromm,E.D. (2017). Cognitive Flexibility and Its Relationship to Academic Achievement and Career Choice of College Students With and Without Attention Deficit Hyperactivity Disorder , Journal of Postsecondary Education and Disability, 30(4), 327-342 .
Klusmann,v ; Evers, A. ; Shwarzer, R & Heuser, I. (2011).Abrief Questionnaire on meta cognition : Psychometric Properties, Aging Mental Health, (1), 1-11.
Kraayenoord,C.E. & Schneider,W. (2009). Reading achievement ,meta cognition, reading self concept and interest: Astudy of german students ingrades third & fourth European Journal of Psychology of Education ,14(3), 305-324.
Kreutzer,M,A.; Leonard,C & Flovell (1997).An interview study of children's knowledge about memory, Child Devolopment , 40(1),40-159.
Lederman, S. G. (2012). The effect of executive function on science achievement among noor developing 10-year old, PhD Thesis, Hofstra university, Proquest, UMI 3505049.
Liu,W.C & Wang ,C.K.J (2005). Academic self – Concept : Across- sectional Study of grade and gender differences Secondary School . Asia Pacific Education Review, 6(1), 20-27.
Maddox, W.T.; Baldwin, G. &Markman, A. (2006). A test of the regulatory fit hypothesis in perceptual classification learning, Memory and Cognition, 34(7), 1377-1397.
Matovu,M.(2014). A Structural Equation Modeling of the Academic Self- Concept Scale. International Electronic Journal of Elementary Education , 6(2), 185-198.
Nelson, T. & Narens,L.(2002): Metamemory: a theoretical framework and new findings. The Psychology of Learning and Motivation, 26, 125-322.
Pannu &Kaszniak (2005). Metamemory Experiments in Nearological Populations: Areview,Neuropsychology, 15(3),105 - 118.
Perez, L., & García, E. (2002): programme for the improvement of metamemory in people with medium and mild mental retardation. Journal of Psychology in Spain, 6(1), 96-103.
Ramanathan,P. ; Kennedy,M.R. &Marsolek,C.J (2014). Implicit Memory influences on Metamemory During verbal Learning after traumatic Brain Injury, Journal of Speech ,Language, and Heering Research, 57, 1817-1830.
Rawya,M.A.(2012). Relationships among Self- Esteem,Psychological,and Cognitive Flexibility and Psychological Symptomatology,Thesis Prepared for the Degree of Master of Science ,University of North Texas.
Rhodes, M., G. (2004): Age-Related Differences in Memory Accuracy and memory monitoring: Relationship to Executiv Processes. Unpublished Doctoral dissertation. College of Arts and Sciences .The Florida state University.
Sagone, E & Caroli,M.E(2014). Locuse of Control and Academic self efficacy in university students , The effects of self Concepts- Procedia, Social and behavioral Science, 114,222-228.
Schneider, W. ,& Lockl, K. (2002). The development of meta cognitive knowledge in First Year in Higher Education Conference, Townsville, Australia. Schwartz (Eds.), Applied meta cognition Cambridge, UK: Cambridge University Press,224-257
Taconnat, L. , Raz, N. , Tocze, C. , Bouazzaoui, B. , Sauzeon, H. , Fay, S. ,Isingrini, M.(2009). Ageing and Organization Strategies in Free Recall: The Role of Cognitive Flexibility. European Journal of Cognitive Psychology,21(2/3), 347- 365.
Troyer,A & Rich, J.(2002). Psychometric properties of Anew Meta memory Questionnaire for older Adults ,Journal of Gerontology Psychological Science,57b(1),19-27.
Valentine, J. C., Bois, D. L., & Cooper, H. (2004). The relations between self beliefs and academic achievement: A systematic review, Educational psychologist, 39,111-133.
Wilson, K. (2009). Institutional, programmatic & personal interventions for an effective
& sustainable first year experience. Keynote paper presented at the 12th Pacific Rim First Year in Higher Education Conference, Townsville, Australia.
Yngvar, O ; Richard , H & Tharleif , L (2005). Academic Self Concept, Implicit theories of ability , Self regulation strategies , Journal of Educational Research ,49 (5), 461- 474.