معايير المعلمين في الجمعية الدولية للتکنولوجيا في مجال التعليم وإمکانية الإفادة منها بسلطنة عُمان

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلفون

1 أستاذ مُشارک بکلية العلوم والآداب- جامعة نزوى- سلطنة عُمان

2 باحث تربوي في وزارة التربية والتعليم – سلطنة عمان

10.33850/jasep.2020.73245

المستخلص

هدفت الدراسة الحالية إلى التعرف على معايير المعلمين في الجمعية الدولية للتکنولوجيا في مجال التعليم وإمکانية الإفادة منها بسلطنة عُمان ، واستخدمت الدراسة المنهج الوصفي، کما استخدمت تحليل الوثائق في جمع البيانات والمعلومات، وتوصلت نتائج الدراسة إلى اهتمام الجمعية الدولية للتکنولوجيا في مجال  التعليم بوضع معايير مهنية تکنولوجية للمعلمين وتطويرها في مجالات عديدة مثل: المفاهيم والعمليات التکنولوجية، والتخطيط للتدريس، وأساليب واستراتيجيات التدريس، والتقويم، والنمو المهني والتنمية المهنية المُستمرة، وأخلاقيات استخدام التکنولوجيا؛ کما کشفت النتائج عن عدم وجود معايير تکنولوجية متخصصة للمعلمين بسلطنة عُمان، وقلة اهتمام معايير نظام تطوير الأداء المدرسي في سلطنة عُمان بالجانب التکنولوجي للمعلمين. وأوصت الدراسة بقيام وزارة التربية والتعليم بسلطنة عُمان بوضع معايير تکنولوجية للمعلمين من خلال الإفادة من معايير المعلمين في الجمعية الدولية للتکنولوجيا في مجال التعليم.  
 

الكلمات الرئيسية


أولاً: المراجع العربیة:
1-     أمین، جمال الدین محمد.(2011). معاییر جودة برامج تدریب المعلمین أثناء الخدمة على استخدام و توظیف تکنولوجیا الاتصالات و المعلومات، مؤتمر ومعرض الإسکندریة الدولی للتکنولوجیا والمحتوى والکتاب - الجمعیة العربیة لتکنولوجیا التربیة – مصر، 105-142.
2-     باخدلق، رؤى بنت فؤاد محمد.(2010).  الکفایات التکنولوجیة التعلیمیة اللازمة لعرض وإنتاج الوسائط المتعددة لدى معلمات الأحیاء بالمرحلة الثانویة بمدینة مکة المکرمة، دراسات عربیة فی التربیة وعلم النفس – السعودیة، 1(45) ، 163- 198.
3-     الحیاصات، وفاء محمد حمدان.(2010). الکفایات التکنولوجیة اللازمة للمعلمین ودرجة ممارستهم  لها من وجهة نظر مدیری المدارس والمشرفین التربویین، مجلة جامعة الانبار للعلوم الإنسانیة – العراق، (3)، 841- 892.
4-     الزدجالیة، میمونة بنت درویش. (2014). مدى توظیف معلمات التربیة الإسلامیة بالحلقة الثانیة من التعلیم الأساسی لتطبیقات تکنولوجیا المعلومات فی تدریس التربیة الإسلامیة بسلطنة عمان، المجلة الدولیة التربویة المُتخصصة- الأردن، 3(8)، 62-74.
5-     سفر، وداد؛المطلق، فرح سلیمان.(2012). اتجاهات المعلمین نحو دمج التکنولوجیا فى التعلیم : دراسة میدانیة فى مدارس الحلقة الأولى من التعلیم الأساسى فی محافظة دمشق، العلوم التربویة – مصر، 20(3)، 307-336.
6-     شحاته، کرم لویز.(2001). دراسة بعض المشکلات التی تواجه المعلمین حدیثی التخرج عند تدریسهم للریاضیات بسلطنة عمان، مجلة کلیة التربیة بأسیوط – مصر، 17(2)، 247-278.
7-     عبدالحمید، حسام الدین حسین؛ محمد، آمال ربیع کامل.(2004). تصور مقترح لتضمین أبعاد الثقافة التکنولوجیة فی برنامج إعداد معلمات التعلیم الأساسی بسلطنة عمان، المؤتمر الدولی - نحو إعداد افضل لمعلم المستقبل - سلطنة عمان، 106-151.
8-     الکسبانی، محمد السید علی. (2012). البحث التربوی بین النظریة والتطبیق ، القاهرة: دار
9-     مراد، عوده سلیمان عوده.(2014). واقع استخدام تکنولوجیا المعلومات والاتصال وعوائق استخدامها فی التدریس لدى معلمی ومعلمات مدیریة التربیة والتعلیم فی لواء الشوبک/ الأردن، البلقاء للبحوث والدراسات- الأردن، 17(1)، 107-138.
10-المعمری، یاسر بن حمید بن جبر؛ السعایدة، منعم عبدالکریم.(2007). دور مشاغل التدریب التکنولوجیة فی رفع مستوى الأداء المهنی للمعلمین فی سلطنة عمان من وجهة نظرهم، رسالة ماجستیر غیر منشورة، کلیة الدراسات العُلیا بالجامعة الأردنیة.
11-المنیفی، جابر محمد؛ عبد الله، غانم.(2012). مدى إتقان أعضاء هیئة التدریس للکفایات التکنولوجیة فی کلیة التربیة الاساسیة بدولة الکویت، الثقافة والتنمیة – مصر،13(58)، 116- 172.
12-وزارة التربیة والتعلیم بجمهوریة مصر العربیة.(2014). الخطة الاستراتیجیة للتعلیم قبل الجامعی2030- 2014: التعلیم المشروع القومی لمصر ، القاهرة.
13-وزارة التربیة والتعلیم بسلطنة عمان.(2009). دلیل نظام تطویر الأداء المدرسی ، مسقط: دائرة تطویر الأداء المدرسی.
ثانیاً: المراجع الأجنبیة:
14-A Kamal, Abdulrahman.(2014).Competency of Teachers in Using Technology Based on ISTE NETS.T in Tatweer Schools- Saudi Arabia,2014 Annual Proceedings - Jacksonville, Nova Southeastern University,  Florida, 104-116.
15-Aktay, Sayim.(2008).The ISTE National Educational Technology Standards and Prospective Primary School Teachers in Turkey,The International Journal of Learning, 16(9), 127-138.  
16-Alwraikat, Mansour.(2017). Probing standardization in public schools curriculum: insights of teachers, International Journal of Instructional Technology and Distance Learning, 66(14), 3-22.
17-Ayad,Fuad.(2017).The Degree of Implementing ISTE Standards in Technical Education Colleges of Palestine,The Turkish Online Journal of Educational Technology, 16 (2), 107- 118.
18-Bajabaa, Aysha.(2017).Influential factors and faculty members’ practices in technology integration using ISTE standards for teacher preparation at Taibah University- Saudi Arabia, Un Published Doctoral Dissertation, College of Education, Kansas StateUniversity - USA.
19-Bedenbaugh ,Larry G.(2007).Florida First Year Teachers' Perceptions of Preparedness to Meet National Educational Technology Standards for Teachers (NETST),Un Published Doctoral Dissertation ,College of Education , University of Central Florida Orlando, Florida- USA.
20-Bell, Lynn; Bull, Glen.(2010). Teaching with Digital Video,Washington: International Society for Technology in Education
21-Bergacs, Richard A.(2008).National Educational Technology Standards for Teachers: New Jersey Public School Teachers' Perceptions of Practice, Un Published Doctoral Dissertation, Graduate School of Education Rutgers, The State University of New Jersey, USA.
22-Cherup, S., & Snyder, L. (2003). A model for integrating technology into teacher education: One college’s journey. Contemporary Issues in Technology and Teacher Education, 3(1), 43-52.51.
23-Cyrus, Jacquelyn D. (2008).Aligning NETS*T Standards with Technology Integration for Kosrae Teachers, International Journal of Pedagogies and Learning, 4(4), pp. 96-112.110.
24-Friske, Joyce;  Knezek, Don;  Taylor, Harriet;  Thomas , Lajeane;  Wiebe, James.(1995).ISTE's Technology Foundation Standards for All Teachers: Time for a Second Look?, Journal of Computing in Teacher Education,12 (2), 9-12.
25-Fry, Tammy.(2018). The Relationship between Teachers’ Technology Integration and Entrepreneurial Intention,Un Published Doctoral Dissertation ,Graduate Faculty, University of Kansas, Florida- USA.
26-Greaves, Thomas W.; Hayes, Jeanne; Wilson, Leslie; Gielniak, Michael; Peterson, Eric L.(2012).Revolutionizing Education through Technology The Project RED Roadmap for Transformation,Washington: International Society for Technology in Education.
27-Harris, Matt.(2017).Using the ISTE Standards to Program and Capacity Among Your Teachers,Washington: International Society for Technology in Education.
28-Harris, Matt.(2017).Using the ISTE Standards to Program and Capacity Among Your Teachers,Washington: International Society for Technology in Education.
29-Healey, Deborah ;Hegelheimer, Volker ; Hubbard, Phil ; Ioannou, Sophie ; Kessler,Greg ;Ware, Paige Ware.(2008). TESOL Technology Standards Framework, Washington: Teachers of English to Speakers of Other Languages, Inc .
30-Hineman, John M.(2010). Double Standards: Using Teachers' Perceptions to Develop A Standards-Based Technology Integration Method for Social Studies, Un Published Doctoral Dissertation , Robert Morris University - USA
31-International Society for Technology in Education.( 2019A). What Are ISTE Standards, Washington.
32-International Society for Technology in Education.(2000). National Educational Technology Standards for Teachers, Washington.
33-International Society for Technology in Education.(2008).. National Educational Technology Standards (NETS•T) and Performance Indicators for Teachers, Washington.
34-International Society for Technology in Education.(2009). Essential Conditions Necessary conditions to effectively leverage technology for learning, Washington.
35-International Society for Technology in Education.(2012).Chief Executive Officer: Position Profil, Alexandria, Virginia.
36-International Society for Technology in Education.(2017).ISTE Standards for Educators: A Guide for Teachers and Other Professionals,Washington.
37-International Society for Technology in Education.(2018).ISTE: Dreaming big. Transforming teaching. Empowering learners,Washington,  https://www.iste.org/about/about-iste, 15/9/2018.
38-Irin,Erkan; Duman, Sava.(2013).An investigation of educational technology standards of physical education candidate teachers in terms of several variables,International Journal of Human Sciences, 10(1), 1298-1313.  
39-Kelly, M. G., ; McAnear, Anita.(2002).National Educational Technology Standards for Teachers:Preparing Teachers To Use Technology, Washington: International Society for Technology in Education.
40-Knezek, Don.(2008).National Educational Technology Standards for Teachers, Washington: International Society for Technology in Education.
41-Laronde, Gerald.(2010).A Study of Information and Communication Integration by Faculty Teaching in a Ubiquitous Laptop Bachelor of Education Program, Un Published Doctoral Dissertation, Ontario Institute for Studies in Education, University of Toronto- Canada.
42-Lindsey, Lee.(2015).Preparing Teacher Candidates for 21st Century Classrooms: A Study of Digital Citizenship,Un Published Doctoral Dissertation, Arizona State University- USA.
43-Majeski, Mark.(2013).Middle School Teachers and Principals Perspectives on Technology,Un Published Doctoral Dissertation, The Graduate College, University of Nebraska - USA.
44-Martin, Barbara.(2015).Successful Implementation of TPACK in Teacher Preparation Programs,A Journal of Language Teaching and Research, 4 (1), 17- 26.
45-Martin, Barbara.(2015).Successful Implementation of TPACK in Teacher Preparation Programs,A Journal of Language Teaching and Research, 4 (1), 17- 26.
46-Martin, Barbara.(2016).Technology in Teacher Preparation,Un Published Doctoral Dissertation, School of Teaching and Learning, Illinois State University- USA.
47-Montes, Sandra.(2016).Integrating One-to-one Technology in the Classroom: Three Different Approaches, Un Published Doctoral Dissertation, College of EducationUniversity of Houston- USA.
48-Montgomery, Maureen C.(2017).Factors That Influence Technology Integration in the Classroom, Un Published Doctoral Dissertation, Faculty of the Graduate School, University of Maryland - USA.
49-Pittman, Joyce.(1999).A study of professional development, research, practices, and policies to prepare in-service teachersin new technologies: implications for training standards in new technologies, Un Published Doctoral Dissertation, Graduate College, Iowa State University,USA.
50-Riegel, Caitlin.(2018).The Development OF the Teacher Preparations Technology Inventory (TPTI): An Instrument Designed to Measure How Often Teacher Candidates Model and Apply The2017 International Society FOR Technology IN Education (ISTE) Standards For Educators in Teacher Preparation Programs, Niagara University, New York, USA
51-Rios,Desiree.(2016).The Effects of Elementary Student Participation in Technology Immersion Classrooms on Meeting Growth Targets, Un Published Doctoral Dissertation, Faculty of the School of Education, Baker University- USA.
52-Schmidt, Denise.(1995).Use and integration of computer-related technology in teaching by pre-service teacher education faculty, Un Published Doctoral Dissertation, Graduate College, Iowa State University, USA.
53-Slutsky, Aaron.(2016).Factors Influencing Teachers’ Technology Self- Efficacy,Un Published Doctoral Dissertation, School of Education, Gardner-Webb University- USA.
54-Southern Regional Education Board,  Technology Standards for Teachers, Atlanta,
http://www.sreb.org/page/1071/contact_us.html.
55-Tsang, Art.(2017).EFL/ESL Teachers' General Language Proficiency and Learners' Engagement,A Journal of Language Teaching and Research, 48 (1), 99- 113.
56-Walters, Letitia.(2017).Exploring Teacher’s Attitudes and Behaviors in Implementing Instructional Technology into Curriculum, Un Published Doctoral Dissertation, Graduate College, National Louis University, USA.
57-Willis, Jerry.(2012).Adapting the 2008 NETS-T Standards for Use in Teacher Education: Part I, International Journal of Technology in Teaching and Learning, 8(1), 1-20.